MedCat

Accés a la base de dades MedCat.

Arxius consultats | Advertiment | Sobre les fitxes | Com citar | Avís legal

Id MedCat 

Documents | Persones

MedCat doc3160 (17 / June / 2026)

Barcelona - Arxiu de la Corona d'Aragó [Arxiu Reial de Barcelona] - Cancelleria reial, Registres – reg. 887, f. 71rv

Publicació de la fitxa: 2026-05-20
Darrera modificació: 2026-05-20
Bases de dades:MedCat
Fons:Lluís Cifuentes

Descripció

Autor:Lluís Cifuentes
Procedència:inspecció personal
Estat:parcial

Tipologia

Tipus de document:Donació
Per unitat productora:Reial

Matèria

Cort (casa)DonacióDretsFornFísicMalaltiaMestreMortPaPestaProfessor en medicinaReiReinaRendes

Llocs / territoris

Territoris:València (regne)
Localitats:Vilafranca (Alt Maestrat)

Identificació

Localització

Arxiu / fons:Barcelona - Arxiu de la Corona d'Aragó [Arxiu Reial de Barcelona] - Cancelleria reial, Registres
Signatura:reg. 887, f. 71rv
Òlim:Pere III Gratiarum

Data i lloc

Datació:expressa
Data:26 agost 1348
Lloc:Saragossa [Zaragoza]

Llengua

Llatí

Contingut

Regest

Pere III el Cerimoniós fa donació, inter vivos i en franc alou, a mestre Pere Ros, professor en medicina, del forn de Vilafranca, aldea de Morella, i del dret de fornatge del dit lloc i el seu terme, en reconeixement pels serveis prestats al rei i a la reina Elionor, especialment durant els estralls de la pesta, que delmà la població en més de tres quartes parts, segons paraules de monarca. El rei Pere valora especialment que, durant la pesta, el metge, malgrat la gran fama que tenia i deixant de banda la possibilitat de lucrar-se, es dedicà nit i dia a tenir cura del rei i la reina, i també dels seus domèstics, en un moment en què ja no hi havia altres metges a la cort.
Persones relacionades
1. Pere III el Cerimoniós (1319 – 1387) - atorgant
2. Pere Ros d'Ursins (fl. 1343 – 1367) - beneficiari
3. Elionor de Portugal (1328 – 1348) - esmentat

Text

Transcripció:«Nos Petrus etc. Dignum et racionabiliter arbitramur ut hii qui relicto per plura propio comodo lucrantivo libenter seratis nostre regis dignitatis adherenter servicia meritis compensando retribucionem condignum [...] furnum nostrum quem habemus in loco de Vilafrancha aldea Morelle ac fornagia loci et termini eiusdem quem ad vitam vestra tamen hiis diebus cum alia carta nostra vobis duximus concedendum, [el qual metge] postponito gratanter lucro vario et inmenso quod tanquam scientificus opifex et famosus in artis huiusmodi medicine potuistis undique adquirere anno isto propter langores maximos personarum pestilencialis et corruptibilis temporis nunc vigentis que totum orbem fere ut audivimus interfecerunt precipitando homines ex arrupto quod orrendum est dicere ad occasum. Et verius quare tres partes natorum omnium terre nostre jam a medio quod dolenter gerimus amputarunt. Circa nostra servicia et illustris Regine Alionore, conjugis nostre carissime, singulariter quare jam occasione predicta omnes nostri fisici obierant die noctuque assiduis vigilanciis institeritis et divino auxilio insistente nos hactenus ab ipsis pestilenciis in sanitatem conservaveritis et plures ex domesticis nostris restauraveritis vestre artis sufragio mediante [...]».

Bibliografia

Reproduccions:PARES ACA
Què són les imatges?

Les petites imatges de la cinta ornamental corresponen, d'esquerra a dreta, als següents documents: 1. Jaume II ordena resoldre les discòrdies veïnals per una finca del metge reial Arnau de Vilanova a la ciutat de València, 1298 (ACA); 2. Contracte entre Guglielmo Neri de Santo Martino, cirurgià de Pisa, i el físic-cirurgià de Mallorca Pere Saflor, batxiller en medicina, per a exercir la medicina i la cirurgia sota la direcció del segon, 1356 (ACM); 3. Valoració de l'obrador de l'apotecari de Barcelona Guillem Metge, efectuada pels apotecaris Miquel Tosell, Berenguer Duran i Vicenç Bonanat, per a ser venut al també apotecari Llorenç Bassa, 1364 (AHPB); 4. Pere III el Cerimoniós regularitza la situació legal d'Esteró, metgessa jueva de Vilafranca del Penedès, concedint-li una llicència extraordinària per a exercir la medicina, 1384 (ACA); 5. Procura de Margarida de Tornerons, metgessa a Prats de Molló i a Vic, per a recuperar els béns que li retenia un tercer a Vic, 1401 (ABEV); 6. Doctorat i llicència docent de Narcís Solà, batxiller en medicina, expedits per Bernat de Casaldòvol, doctor en medicina i canceller de la Facultat de Medicina de Barcelona, 1526 (AHCB); i 7. Societat entre Joan Llunes i Joan Francesc Llunes, pare i fill, i Lluís Gual, gendre del primer, cirurgians de Caldes de Montbui, per a exercir la professió, 1579 (AHCB).