MedCat

Accés a la base de dades MedCat.

Arxius consultats | Advertiment | Sobre les fitxes | Com citar | Avís legal

Id MedCat 

Documents | Persones

bib37193 (01 / June / 2026)

Darrera modificació: 2026-05-22
Bases de dades: Sciència.cat

Rodrigues, Ana Maria S. A. - Costa, Maria Antonieta - Maciel, Maria Justiniana, "Petrus Hispanus: un médecin Portugais dans l'Europe de son temps", dins: AA.DD., A Igreja e o clero português no contexto europeu = The Church and the Portuguese clergy in the European context = La Chiesa e il clero portoghese nel contesto europeo, Lisboa, Universidade Católica Portuguesa: Centro de Estudos de História Religiosa (Estudos de história religiosa, 3), 2005, pp. 151-167.

Resum
A Petrus Hispanus, o eclesiástico português que veio a tornar-se papa com o nome de João XXI, foram atribuídas ao longo dos séculos inúmeras obras das mais diversas disciplinas: lógica, filosofia natural, zoologia, medicina, teologia, apologética, até mesmo astrologia e alquimia. Mais recentemente, porém, tem-se vindo a consolidar a hipótese de existirem diversos homónimos com trabalhos no âmbito de cada uma (ou de algumas) dessas áreas de saber. Neste texto, analisamos as concepções da sexualidade feminina e masculina patentes na sua obra Thesaurus pauperum e comparamo-las com as veiculadas nas Glose et questiones super Viaticum Constantini, supostamente também da sua autoria, concluindo pela muito provável coincidência de identidade do Petrus Hispanus autor dos receituários médicos com o dos comentários ao cânon ensinado nas Faculdades de Medicina.
Matèries
Història de la medicina
Medicina - Ginecologia, obstetrícia i cosmètica
Sexualitat
Biografia
URL
http:/​/​hdl.handle.net/​10400.14/​7390
https:/​/​www.academia.edu/​6208395/​Petrus_Hispanus_Un ...
https:/​/​books.google.es/​books?id=4t8G0aRQhhgC​&lpg=P ...
Què són les imatges?

Les petites imatges de la cinta ornamental corresponen, d'esquerra a dreta, als següents documents: 1. Jaume II ordena resoldre les discòrdies veïnals per una finca del metge reial Arnau de Vilanova a la ciutat de València, 1298 (ACA); 2. Contracte entre Guglielmo Neri de Santo Martino, cirurgià de Pisa, i el físic-cirurgià de Mallorca Pere Saflor, batxiller en medicina, per a exercir la medicina i la cirurgia sota la direcció del segon, 1356 (ACM); 3. Valoració de l'obrador de l'apotecari de Barcelona Guillem Metge, efectuada pels apotecaris Miquel Tosell, Berenguer Duran i Vicenç Bonanat, per a ser venut al també apotecari Llorenç Bassa, 1364 (AHPB); 4. Pere III el Cerimoniós regularitza la situació legal d'Esteró, metgessa jueva de Vilafranca del Penedès, concedint-li una llicència extraordinària per a exercir la medicina, 1384 (ACA); 5. Procura de Margarida de Tornerons, metgessa a Prats de Molló i a Vic, per a recuperar els béns que li retenia un tercer a Vic, 1401 (ABEV); 6. Doctorat i llicència docent de Narcís Solà, batxiller en medicina, expedits per Bernat de Casaldòvol, doctor en medicina i canceller de la Facultat de Medicina de Barcelona, 1526 (AHCB); i 7. Societat entre Joan Llunes i Joan Francesc Llunes, pare i fill, i Lluís Gual, gendre del primer, cirurgians de Caldes de Montbui, per a exercir la professió, 1579 (AHCB).