| Barcelona - Biblioteca Pública Episcopal del Seminari de Barcelona - Manuscrits - 400 |
| Publicació de la fitxa: 2006-08-04 Darrera modificació: 2013-10-08 |
| Bases de dades: | Eiximenis |
| Descripció |
| Autor: | Sadurní Martí |
| Estat: | bàsica |
| Descripció externa |
| Identificació |
| Estat: | conservat |
| Ciutat: | Barcelona |
| Institució: | Biblioteca Pública Episcopal del Seminari de Barcelona |
| Fons: | Manuscrits |
| Signatura: | 400 |
| Sigles usuals en la tradició: | L |
| Relligadura |
| Estat: | El ms. l'hem conegut amb dos aspectes:
A
1. Cobertes. a) Mides de superfície i gruix: 225 × 314 × 70.
b) Material: Pell marró, ànima de cartró.
d) Elements decoratius: Ferros en sec que dibuixen un gran rectangle, els cantons del qual, formats per una sanefa de greques, s'interseccionen als angles, deixant-hi uns quadradets, on hi ha sengles ferros en or que representen una flor de lis. Al centre del rectangle, ferros en or de la mateixa flor de lis, en forma de rombe.
2. Llom de la mateixa pell. a) Tipus, tècnica i nombre de relligadures: Els plecs són cosits entre ells i directament a les tapes mitjançant quatre nervis interns.
b) Descripció de les seccions: 1) Ferros daurats; 2) lletres daurades: «EXIMENIS | LLIBRE | DELS ANGELS»; 3) - 6) ferros daurats.
3. Altres elements. a) Folis de protecció i guarda: VII + X. Els tres primers del principi i els cinc darrers del final porten la filigrana «A Romaní T» sense figura a sobre, diferent, per tant, de la de Valls i Subirà 841, documentada el 1820.
c) Cobertes (folres) de paper d'aigues.
e) Capçalera i capçada dalt i baix.
f) Queix de la mateixa pell.
g) Llavis amb ferro daurat.
4. Conclusió: Data: Segle XX. Que l'enquadernació era posterior a l'any 1910 ho demostra el fet que Massó donava unes mides menors del volum i comptava 3 folis de guarda al principi i al final 5 de blancs, en contrast evident amb la realitat d'avui. És probable que en el curs de l'enquadernació del segle XX s'hagi omès o desestimat el que havia estat foli de guarda I del principi, on Massò llegí la següent nota de possessió: «Del legado del señor obispo Don Joan Dimas Loris». Aquesta inscripció no l'hi hem vista.
B
1. Cobertes. a) Mides de superfície i gruix: 233 × 318 × 67.
b) Material: Ànima de cartró, recoberta de pell blanca.
2. Llom de la mateixa pell, ras. a) Tipus, tècnica i nombre de relligadures: Els plecs són cosits entre ells i directament a les tapes mitjançant quatre nervis interns que s'entreguen a les tapes per l'exterior, no treuen nervis externs ni formen seccions.
b) De dalt a baix, en tinta sèpia i lletra que imita la gòtica cal·ligràfica: «Llibre dels Àngels».
3. Altres elements. a) Folis de protecció i guarda: I + I. Els tres primers del principi i els cinc darrers del final porten la filigrana «A Romaní T» sense figura a sobre, diferent, per tant, de la de Valls i Subirà 841, documentada el 1820.
b) Tancadors de cordill, moderns.
c) Cobertes (folres) del mateix paper que els folis de guarda.
e) Capçalera i capçada dalt i baix.
4. Conclusió: Data: Segle XXI. El manuscrit ha estat restaurat entre 2009 i 2010. |
| Bibliografia |
| Descripcions: | Gascón Urís (1992), Edició crítica del Llibre dels ..., pp. 63*-67*. |
| Reproduccions fotogràfiques: | ILCC Microfilm M-22 |
| Unitats de composició |
| Quantes unitats de composició: | 1 |
| Notes: | Manuscrit homogeni. |
| Unitat de composició A |
| Datació i origen |
| Datació: | 22 febrer 1486 - expressa |
| Copista: | Jaume Vilardell (fl. 1486) |
| Notes: | No va adreçat a Pere d'Artés, sinó als cristians en general. |
| Qüestions materials |
| Matèria escriptòria |
| Material: | Paper |
| Notes: | a) Folis 1-9 i I-V, XXXVII, XXXXII-XXXXV, CLXX, CLXXVI-CLXXVIIII, CLXXXXIII-CCVI, CCXVIIII-CCLXII i [266], filigrana de la columna somada de creu, semblant a la de Briquet 4363, datada a Gex el 1465.
b) Folis VI-VII, XI-XIIII, CXXIIII, CXXXII, CLII-CLXI, CLXV, filigrana dels dos martells somats per corona, semblant a la de Briquet 11638, datada a Lucca el 1463.
c) Folis VIIII, XV-XXV, XXXX, LII-LXIIII, CLXXXIII, de la cara humana amb dues cues somada d'estrella de cinc raigs, semblant a la de Briquet 15677, datada a Alemanya del Sud entre 1479 i 1481.
d) Folis LXVII-CXVIIII, CXXVIII, CXXXIII-CXLVI, CLXII-CLXIII, CCX-CCXVII, [264], filigrana de la torre amb au al seu interior, semblant a la de Valls i Subirà II, 1806, datada a Vic el 1484. |
| Foliació |
| Notes: | Segle XX: VII + [9] + CCLXIII + X. Segle XXI: I + [9] + CCLXXIII + [V] + I.
Els 9 primers folis de taula no eren numerats, com tampoc no ho eren els cinc darrers del darrer plec. Els altres són numerats de forma contínua, en tinta sèpia i xifres romanes, a l'angle superior dret del recto dels folis, amb les anomalies assenyalades, numeració coetània del manuscrit. Després de la restauració del segle XXI, hom ha afegit una numeració en xifres aràbigues i a llapis, molt petita, que és unitària i contínua, del 1 al 279, deixant només fora de la numeració els folis de guarda. |
| Dimensions |
| Alçada x base: | 303 x 217 |
| Composició material |
| Plecs |
| Número: | 43 |
| Plec 1 |
| Plec: | Plecs després de la relligadura del segle XX. |
| Tipus: | 6+2 |
| Folis: | [1]3 |
| Reclam: | amb la signatura a al principi i al final del quadern |
| Plec 2 |
| Tipus: | 6+2 |
| Folis: | 4-15 |
| Reclam: | signatura b |
| Plec 3 |
| Tipus: | 6+2 |
| Folis: | 16-27 |
| Reclam: | signatura c |
| Plec 4 |
| Tipus: | 6+2 |
| Folis: | 28-39 |
| Reclam: | signatura d |
| Plec 5 |
| Tipus: | 6+2 |
| Folis: | 40-50 |
| Reclam: | amb un foli no numerat entre els folis 46 i 47, signatura e |
| Plec 6 |
| Tipus: | 7+2 |
| Folis: | 51-64 |
| Reclam: | signatura f |
| Plec 7 |
| Tipus: | 7+2 |
| Folis: | 65-78 |
| Reclam: | signatura g |
| Plec 8 |
| Tipus: | 7+2 |
| Folis: | 79-92 |
| Reclam: | signatura h |
| Plec 9 |
| Tipus: | 7+2 |
| Folis: | 93-106 |
| Reclam: | signatura i |
| Plec 10 |
| Tipus: | 7+2 |
| Folis: | 107-120 |
| Reclam: | signatura k |
| Plec 11 |
| Tipus: | 7+2 |
| Folis: | 121-134 |
| Reclam: | signatura l |
| Plec 12 |
| Tipus: | 7+2 |
| Folis: | 135-147 |
| Reclam: | repetit el foli 141, signatura m |
| Plec 13 |
| Tipus: | 7+2 |
| Folis: | 148-161 |
| Reclam: | signatura n |
| Plec 14 |
| Tipus: | 7+2 |
| Folis: | 162-175 |
| Reclam: | signatura o |
| Plec 15 |
| Tipus: | 7+2 |
| Folis: | 176-189 |
| Reclam: | signatura p |
| Plec 16 |
| Tipus: | 7+2 |
| Folis: | 190-203 |
| Reclam: | signatura q |
| Plec 17 |
| Tipus: | 7+2 |
| Folis: | 204-217 |
| Reclam: | signatura r |
| Plec 18 |
| Tipus: | 7+2 |
| Folis: | 218-231 |
| Reclam: | signatura s |
| Plec 19 |
| Tipus: | 7+2 |
| Folis: | 232-245 |
| Reclam: | signatura t |
| Plec 20 |
| Tipus: | 7+2 |
| Folis: | 246-259 |
| Reclam: | signatura v |
| Plec 21 |
| Plec: | Plec coix. |
| Tipus: | 5/4 |
| Folis: | 260-[268] |
| Reclam: | signatura x |
| Plec 22 |
| Plec: | Plecs després de la relligadura del segle XXI. |
| Tipus: | 5+2 |
| Folis: | folis sense numerar 1- foli 1 |
| Reclam: | amb signatura a al principi del quadern |
| Plec 23 |
| Plec: | Un bifoli. |
| Tipus: | 2-3 |
| Reclam: | amb la signatura a al final del quadern |
| Plec 24 |
| Tipus: | 6+2 |
| Folis: | 4-15 |
| Reclam: | amb la signatura b al principi i al final del quadern |
| Plec 25 |
| Tipus: | 6+2 |
| Folis: | 16-27 |
| Reclam: | signatura c |
| Plec 26 |
| Tipus: | 6+2 |
| Folis: | 28-39 |
| Reclam: | signatura d |
| Plec 27 |
| Tipus: | 6+2 |
| Folis: | 40-50 |
| Reclam: | amb un foli no numerat entre els folis 46 i 47, signatura e. |
| Plec 28 |
| Tipus: | 7+2 |
| Folis: | 51-64 |
| Reclam: | signatura f |
| Plec 29 |
| Tipus: | 7+2 |
| Folis: | 65-78 |
| Reclam: | signatura g |
| Plec 30 |
| Tipus: | 7+2 |
| Folis: | 79-92 |
| Reclam: | signatura h |
| Plec 31 |
| Tipus: | 7+2 |
| Folis: | 93-106 |
| Reclam: | signatura i |
| Plec 32 |
| Tipus: | 7+2 |
| Folis: | 107-120 |
| Reclam: | signatura k |
| Plec 33 |
| Tipus: | 7+2 |
| Folis: | 121-134 |
| Reclam: | signatura l |
| Plec 34 |
| Tipus: | 7+2 |
| Folis: | 135-147 |
| Reclam: | repetit el foli 141, signatura m |
| Plec 35 |
| Tipus: | 7+2 |
| Folis: | 148-161 |
| Reclam: | signatura n |
| Plec 36 |
| Tipus: | 7+2 |
| Folis: | 162-175 |
| Reclam: | signatura o |
| Plec 37 |
| Tipus: | 7+2 |
| Folis: | 176-189 |
| Reclam: | signatura p |
| Plec 38 |
| Tipus: | 7+2 |
| Folis: | 190-203 |
| Reclam: | signatura q |
| Plec 39 |
| Tipus: | 7+2 |
| Folis: | 204-217 |
| Reclam: | signatura r |
| Plec 40 |
| Tipus: | 7+2 |
| Folis: | 218-231 |
| Reclam: | signatura s |
| Plec 41 |
| Tipus: | 7+2 |
| Folis: | 232-245 |
| Reclam: | signatura t |
| Plec 42 |
| Tipus: | 7+2 |
| Folis: | 246-259 |
| Reclam: | signatura v |
| Plec 43 |
| Plec: | Plec coix. |
| Tipus: | 5/4 |
| Folis: | 260-[268 = al foli actual 279] |
| Reclam: | signatura x |
| Signatures: | sí. Numeració de plecs alfabètica, ben visible a l'angle inferior dret del primer i del darrer foli de cada plec, amb qualque llacuna. |
| Impaginació |
| Disposició del text: | columnes |
| Quantes columnes: | 2 |
| Notes: | Impaginació: 30 + 60 + 22 + 60 + 42 × 40 + 190 + 70.
A mesura que els folis del manuscrit avancen, l'altura de la caixa d'escripura creix, arribant a assolir 195 mm. al foli CCLVIr. |
| Caixa d'escriptura |
| Alçada x base: | 190 x 142 |
| Número de ratlles: | 29-35 |
| Ratllat: | sí. Sistema de ratllat en tinta sèpia: 1111 2222. Primera línia trepitjada. Quatre línies de justificació verticals, dues línies de justificació horitzontals, línies d'escriptura de justificació a justificació i de justificació a justificació. UR variable. |
| Perforat: | sí. Quatre perforacions rodones, de punxó, incises des del recto i dalt de tot del marge superior, per a marcar les línies de justificació verticals. |
| Escriptura |
| Escriptura 1 |
| Especificacions: | Amb influència de la humanística i de la bastarda. Jaume Vilardell, esparter i ciutadà de Barcelona. |
| Correccions antigues |
| Correcció 1 |
| Folis afectats: | Revisions i correccions al fol. XXrb. |
| Corrector: | Anònim |
| Decoració i jerarquització |
| Inicials: | Foli XXXVIv, vinyeta a tota plana que representa l'aparició de l'arcàngel Gabriel a Zacaries, pare de Joan Baptista. L'àngel s'apareix des d'un núvol a Zacaries, vestit de sacerdot amb alba, capa i mitra, i portant un encenser a la mà esquerra. Entre l'àngel i Zacaries hi ha un altar i sobre l'altar una torre acabada en punxa piramidal. Al costat de l'escena de l'aparició hi ha dibuixada en síntesi la ciutat de Jerusalem, amb unes torres de muralla convencionals, la mateixa torre amb punxa piramidal representada sobre l'altar, una cúpula [de l'església del sant sepulcre?] i la torre de la fortalesa Antònia.
Foli XXXXVIIr, altra vinyeta a tota plana que representa l'aparició de l'àngel a les tres Maries el diumenge de Resurrecció. L'àngel seu sobre el sepulcre buit i parla al grup de les tres Maries, en el centre del qual hi destaca Maria Magdalena, vestida amb roba vermella i amb llarga cabellera rossa. Una piràmide truncada separa l'escena del rerafons, que és la ciutat de Jerusalem, amb torres de muralla, la mateixa cúpula d'abans, cases i el torrent Cedró esmunyint-se. Darrere la ciutat, turons amb fileres d'arbres.
Els colors de les dues composicions són esvaïts i hi predominen el blau, el vermell, el groc, el verd i el lila.
Foli CXXVIIr, marge dret, representació de la creació dels àngels. El Creador sosté la bola del món amb la mà esquerra i crea amb el moviment de la dreta diverses coses, representades per quarts de cercle: la matèria gran, el núvol que envolta la dita matèria, el cel empiri «fonament de tot lo món» (fol. CXXVIIva) i sota del cel empiri els àngels, representats per rostres radiants.
Colors: vermell, blau i groc, molt esvaïts.
Foli CCVIIIIrb, marge inferior: Representació de Sant Miquel amb la llança a punt d'enforquillar un dimoni banyut i urput, ajagut a terra. L'àngel porta un arnès blau i l'escut és groc. El dimoni és vermell, amb banyes i urpes grogues. Verd el terra on jau el dimoni d'esquena.
Caplletres inicials de tractat blaves i vermelles, amb filigrana en tinta marró esvaïda i antenes realitzades en vermell. Una banda amb inscripció «Aue regina angelorum» enfaixa la lletra A del foli Ira. Capitals blaves i vermelles amb filigrana i antenes vermelles i blaves. Calderons blaus i vermells. Rúbriques. A l'interior dels paràgrafs, lletres ensafranades. |
| Marginalia: | sí. Notes, signes de nota i manícules als fol. [3]v-[8]v, IIIra-XIIva, XIIIrb-XXIIrb, XXVva-XXXIIva, XXXIIIIrb-CXVrb, CXLIIIva, CLva, CLXIIIIrbva, CLXXXIIII-CLXXXVIIIva, CLXXXXIva-CLXXXXIIva, CLXXXXVva-CCva, CCIIvb-CCXIIrb, CCXXIIIra, CCXXXX-CCXXXXII, CCXLIIIIra, CCXLVIrb-CCLXIvb, de dues mans ben diferenciades. |
| Història |
| Segells: | Timbre de la biblioteca episcopal als fol. [1]r, Ir, IIIr, XXXXVIv, XXXXVIIr, CLCXIIIra i CCLXIIv. |
| Estat de conservació: | El ms. pateix un procés intens d'oxidació, a conseqüència del qual hi ha molts folis amb trencadures. |
| Procedència: | Barcelona.
Fol 1r, a baix: «Del Collegio de Barcelona de la Compañía de Jesús». Joan Dimes Lloris (bisbe de Barcelona entre 1576 i 1598), que l'adquirí o el rebé dels jesuïtes i el deixà a la biblioteca episcopal. Fol. 1r: «És de la Biblioteca Pública Episcopal de Barcelona». |
| Descripció interna |
| 1. Francesc Eiximenis, Llibre dels àngels – [1-9] | Taula de capítols: | Fol. [2]ra, inc. de la taula: «(rúbrica) Ab lo nom de nostro senyor deu e de la humil verge madona santa maria Comensan aqui les Rebliques (sic) o Capitols del libre apellat dels angells segons ques seguexen lo qual es compres en sinch tractats (fi de rúbrica). Lo primer tracta dels angels en lur
natura e altesa excellent...»
Fol. [8]vb, exp. de la taula: «Lo XXXX Cº. qui tracta (sic) aquest libre el sots met ala sglesia romana (rúbrica) acabada es la Rublique del present libre deo gracias» (fi de rúbrica).
Foli 9 buit. |
| Íncipit: | Fol. Ira, inc. del tractat: «(rúbrica) Ab lo nom de nostro senyor sia comensat lo present libre apellat dels angels qui tracta primer lur altesa e natura excellent proceint donchs al primer tractat ab la gracia de nostro senyor deu deuets saber que aquis tracta segons que ensenyen e mostren les Rubriques e capitols qui son en nombre XVIII los quals comprenen e contenen en si lo demuntdit
primer tractat. Lo primer Cº qui tracta e mostra curt e en genaral la altesa dela angelical natura (fi de rúbrica). Angelical natura es ten alta e ten mareuellosa e ten excellent creada e axelsada e honrada E glorifi cada per nostro Senyor deu que passa tot nostre seny E enteniment segons en lestement que de present | Irb | correm en aquesta mortal vida E en tant que de lur altesa e dignitat no podem pensar ni scriure Ni parlar propiament segons que es de fet ne requer
lur gloriosa E magnifi ca Reuerencia...». |
| Èxplicit: | Fol. CCLXIIrb, exp.: «... E apres no resta sino fer gracies a deu tot poderos offerint lo a vosaltres crestians que no vullats posar en oblit lo presedent llibre dels angels sants los quals vos aiuderan de sa E dalla e us portararan (sic) en gloria de paradis hun lloarets E benayirets Jhesu christ e la sua beneyta mare madona santa maria E monsenyer sant Miquel e sant Rafael E sant Gabriel e
tots los sants e santes del cel in secula seculorum Amen». «Lo present libre dicta mestre fransech Eximenis del orde de mosenyer sant ffransech en lany | fol. CCLXIIva | qui comptaua de la natiuitat de nostre Senyor deu Jhesu christ Mil ccc lxxxi suplicant a la vostra bonesa que a vosaltres fels crestians vos placia pendre aquest poch seruey de ma simplicitat a reuerencia de monsenyer sant Miquel E dels sants angels als quals se que tuyt hauets special deuocio. E placieus que si res hi a profi tos Ne digne de llaor que tot ho atribuiscats a aquell qui es font de tots bens E del qual deuallen tots nostres bens ço es nostre Senyor deu. E aço qui defalliment ha sia atribuyit a
la mia Ignorancia la qual no es bastant de trencar ne determenar ne scriure tan | vb | alta e tan gran e tan preciosa E especulatiua materia com es dels sants angels Tot Empero quant asi es sots met a la santa esglesia romana la qual deus vulla axelsar comfortar E endressar tostemps per sa merce E a vosaltres e a mi si fasa E a totes vostres cases E aso per specials merits de mossenyer sant
Miquel e dels sants angels als quals vos recoman com se ne puch E ab aytant sia deus tostemps ab vosaltres E ab mi per la sua clemencia e pietat qui ns tinga en sa guardia e proteccio en per tostemps in seculorum secula Amen. | fol. CCLXIIIra, colofó | Benediccamus domino deo Gracias Amen». Ib., exp. del copista: «Qui scripsit scribat semper cum domino e custodie (sic) angelorum viuat Amen.| Acabat es lo libre dels Angels al dia de la cadira de sant pere a xxii de ffabrer Any Mil cccc lxxxvi scrit dela ma den Jaume vilardell sparter Ciutada de Barchinona que deu li lex be acabar sos dies Amen.| (amb lletra més grossa i ensafranada) Ffi nito libro sit Laus Gloria
Christo Amen». |
| Text: | Foli [1], al marge superior: «(rúbrica) Ihesus maria fi llius (sic)», repetit en tinta negra al foli CXXVIIr, marge inferior, en tinta negra, i al foli CXXXVr. A sota, en tinta sèpia i lletra del segle XVII: «Es de la Biblioteca Episcopal de Barcelona». |
| Catàlegs: | Grahit, 29; Massó i Torrents, Les obres, 59; Martí, Eiximenis, 465; Angel Fàbrega Grau, Inventario de los manuscritos de la Biblioteca Arzobispal del Seminario Conciliar de Barcelona, dins «AST», XXXVII (1964), 275-317; Jesús Alturo; Ressenyes sobre alguns manuscrits, dins «Mille nium», 328-329; BITECA (1998-2002) manid 2010 cnum 1765; Duran II.1, 47- 49. |
|
|