MedCat

Access to the MedCat database.

Archives consulted | For your information | About the records | How to cite | Legal notice

Id MedCat 

Archival sources | People

bib24874 (22 / November / 2024)

Darrera modificació: 2018-03-19
Bases de dades: Cançoners, BBAHLM, Oc, Trobadors

Martí, Sadurní, "Joan de Castellnou revisité: notes biographiques", Revue des Langues Romanes, CXXI/2 (2017), 624-659.

Resum
Identification of Joan de Castellnou with a member of the Royal Chapelle of Pere III of Aragon (king 1336-1387) and his wife Lionor de Sicília (queen 1349-1375). Biographical and literary consequencies of this identification in the 14th-century occitanocatalan tradition.
Matèries
Cançoner català Sg
Documentació
Cançoner occità t (Registre Cornet)
Música
Notes
Contràriament al que ha estat assumit des dels estudis de Jeanroy i Martí de Riquer sobre la poesia occitana i catalana de la primera meitat del segle XIV, l'any 1300 no suposa una inflexió radical en la quantitat i la qualitat de la producció poètica de l'àmbit trobadoresc ni representa cap tall insalvable entre els centres de difusió d'aquesta producció a banda i banda del Pirineu. El marc cronològic establert per Pillet i Carstens per a la tradició trobadoresca, que la circumscriu exclusivament als segles XII i XIII, és un recurs metodològic que ha esdevingut erròniament categoria epocal. Ho demostra l'estudi dels cançoners que contenen la producció occitana i catalana d'aquest primer segle XIV, sobretot el conegut com a Sg (BdC 146), però també el Registre Cornet i altres peces de menys envergadura. La presència conjunta i estructurada de poetes dels segles XII, XIII i XIV al cançoner Sg atorga paper de model a poetes de principis del Tres-cents vinculats tant al Consistori de Tolosa com a la casa reial catalana, com ara Raimon de Cornet, Joan de Castellnou i Peire de Ladils. La revisitació de la vida i l'obra d'aquests personatges s'imposa. Aquest article proposa, a partir de tota la documentació a l'abast publicada fins ara, la identificació del segon amb un chantre natiu de Carpentràs —clergue, doncs, i no cavaller com s'havia proposat: a Sg no se li dóna el tractament de mossèn—, documentat a la capella reial de Pere III entre 1341 i 1350 i a la d'Elionor de Sicília entre 1350 i 1354. La producció lírica i els tractats poètics de Joan de Castellnou, de datació no sempre transparent, se situen, entre 1336 i 1342, parcialment a l'ombra de Pere d'Empúries i Ribagorça, l'oncle poeta del Cerimoniós que es va distingir durant la coronació d'Alfons el Benigne el 1327 segons explica la Crònica de Muntaner.
What are the images?

The small images on the decorative ribbon correspond, from left to right, to the following documents: 1. James II orders the settlement of neighborhood disputes over an estate of the royal doctor Arnau de Vilanova in the city of Valencia. 1298 (ACA); 2. Contract between Guglielmo Neri de Santo Martino, a surgeon from Pisa, and the physician-surgeon from Majorca Pere Saflor, bachelor of medicine, to practise medicine and surgery under the latter’s direction, 1356 (ACM); 3. Valuation of the workshop of Guillem Metge, an apothecary from Barcelona, made by the apothecaries Miquel Tosell, Berenguer Duran and Vicenç Bonanat, for its sale to Llorenç Bassa, a fellow apothecary, 1364 (AHPB); 4. Peter III the Ceremonious regularizes the legal situation of Esteró, a Jewish female doctor from Vilafranca del Penedès, granting her an extraordinary license to practice medicine. 1384 (ACA); 5. Power of attorney of Margarida de Tornerons, a doctor in Prats de Molló and Vic, in order to recover the goods withheld from her by a third party in Vic, 1401 (ABEV); 6. Doctorate and teaching license of Narcís Solà, bachelor of medicine, issued by Bernat de Casaldòvol, doctor of medicine and chancellor of the Faculty of Medicine in Barcelona, 1526 (AHCB); and 7. Partnership between Joan Llunes and Joan Francesc Llunes, father and son, and Lluís Gual, the former’s son-in-law, surgeons of Caldes de Montbui, in order to practise the profession, 1579 (AHCB).